Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Khamis, 21 Oktober 2010

Waktu Doa Paling didengari Allah

Assalamualaikum wrt..

Antara waktu yang mustajab untuk berdoa adalah :

1. Sepertiga malam(Qiamullail)
2. Antara azan dan iQamat
3. Ketika sujud(solat)
4. Setelsh selesai solat fardhu
5. Ketika perang sedang berlangsung
6. Ketika kita berada dalam keadaan dizalimi

Adab berdoa (sunnat)

1. Mengangkat tangan (kedua belah tangan dengan sempurna )
2. Memuji2 Allah dan selawat keatas Nabi Muhammad S.A.W
3. Menyapu telapak tangan ke muka setelah selesai berdoa
4. Khusyuk, Ikhlas dan tawadhuq'
5. Berdoa dengan suara yang perlahan dan lemah lebut
6. Tidak putus asa dan bersungguh2

Antara yang dilarang :

1. Berdoa dengan kuat
2. Tidak redha
3. Mendongak ke langit (sabda Rasulullah : "Hendaklah orang2 itu tidak memandang ke langit ketika berdoa dlam solat, atau biar dicabut sahaja pandangannya." (HR Muslim dan Nasa'i)

Kesimpulannya,

Umat islam seluruhnya amat2 digalakkan agar sentiasa berdoa dan meminta daripada Allah apa2 sahaja sama ada dalam keadaan ssh mahupun senang. Namun ada beberapa adab dan perkara2 terlarang yang perlu diambil kira sebelum kita berdoa. Kita hanya berusaha bersungguh2 dan selebihnya diserahkan kpd yg maha esa menentukannya..semoga apa yg kita doa kan akan mendapat redha Allah.

Assalamualaikum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan